Ako vplýva stres na váš mozog?

0 4

Máte nepokojný spánok, trpíte prudkými zmenami nálad, zabúdate na drobnosti a cítite sa „zahltená“? Pravdepodobne ste „len“ vystresovaná. Ale nič sa nebojte, to sa stalo alebo stane pravdepodobne každému.

Stres
Stres

Stres ako taký nie je negatívnym javom. Môže byť praktickým „pomocníkom“ keď potrebujeme krátkodobo zvýšiť prílev energie či zostriť zmysli (napríklad pri vykonávaní športovej činnosti alebo pri prezentáciách pred publikom a pod.). Ak je ale stres trvalý (a mnohé z nás s ním bojujú dennodenné), môže začať doslova meniť váš mozog.

Ako na stres reaguje vaše telo

Chronický stres, spôsobený prepracovaním či neustálymi hádkami s partnerom, má vplyv na veľkosť, štruktúru a funkciu mozgu. Stres začína aktiváciou osi hypotalamus – hypofýza – nadobličky. V prípade stresovej reakcie je stimulovaná činnosť spomínanej osi, pričom sa do tela uvoľní hormón kortizol, ktorý pripraví váš organizmus na okamžitú reakciu. Zvýšená produkcia kortizolu má ale z dlhodobého hľadiska negatívne účinky.

Chronický stres a jeho následky

Chronický stres zvyšuje aktivitu a neurónové spojenia v časti mozgu zvanej amygdala, ktorá sa považuje za centrum strachu.

A ako hladina kortizolu rastie, oslabuje inú časť mozgu – hipokampus, ktorá riadi krátkodobú pamäť a proces učenia sa. Spolu s tým sa znižuje aj schopnosť organizmu kontrolovať stres ako taký. Veľa stresu spôsobuje, že sa mozog zmenšuje, strácajú sa synaptické prepojenia medzi neurónmi, slabne schopnosť sociálnej interakcie, plánovania, koncentrácie, schopnosť robiť rozhodnutia (to všetko preto, že sa zmenšuje a slabne časť mozgu zvaná prefrontal cortex).

Takýmto spôsobom si zarábate na vážne psychické poruchy, chronické depresie či Alzheimerovú chorobu.

Čo pomáha proti stresu?

Zo začarovaného stresového kruhu sa ale dá vystúpiť. Pravidelné cvičenie a meditácia spojená s hlbokým dýchaním a uvedomovaním si svojho okolia sú najúčinnejšími zbraňami proti stresu.

Obe aktivity tlmia stres, zvyšujú činnosť hipokampusu a stimulujú činnosť pamäťových cientier. Takže ak sa cítite unavene z každodennej reality, získajte nad stresom kontrolu skôr, než ju on získa nad vami.

Zdroj: voľný preklad www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE

Zanechajte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.